SVĚCENÍ JARA / Handa Gote Research & Development
PREMIÉRA!
délka představení: 60 min
jazykově bezbariérové
Slavný baletní impresário Sergej Ďagilev se ptal Stravinského, když mu poprvé přehrával na klavír Svěcení jara: "Jak dlouho to ještě takhle bude pokračovat?" Stravinský mu rozšafně odpověděl: "Až do konce, milý příteli."
Když se ptali Igora Stravinského, co se mu jako první vybaví při vzpomínce na dětství v Rusku, odpověděl: "Jaro, které v Rusku přichází velmi prudce, náhle a mocně, propukne snad během jediné hodiny a zní jako kdyby praskala celá země." Stejně tak začíná jaro i ve Finsku, odkud je hudebník a performer Pasi Mäkelä, který se podílí na novém představení skupiny Handa Gote.
Představení je inspirováno hudbou původního díla Igora Stravinského a choreografií Vaclava Nižinského z roku 1913, která vychází ze Stravinského vize pohanského jarního rituálu.
Handa Gote představuje Svěcení jara jako performanci na pomezí rituálu, koncertu, tance, baletu a opery.
Handa Gote Research & Development se věnuje experimentování s dramaturgií, začleňování nedivadelních prvků do své práce a vývojem vlastního pojetí post-dramatického a post-spektakulárního divadla. Dlouhodobě se inspiruje vědou a technikou. Skupina provádí kontinuální výzkum divadelní řeči, laboratorní práci v oboru zvukového a světelného designu, při současném zpochybňování výše zmíněných disciplín. (Skupina prosazuje termín vizuální, resp. světelná dramaturgie namísto výrazu design.)
Dlouhodobě se Handa Gote též zabývá rituály, respektive jejich nefunkčností a degenerací v současné době. Jako v zoufalé a naivní snaze o záchranu světa v představení Rain Dance, tak i ve Svěcení jara, rituál nedochází svého naplnění a je jen úpornou snahou o vytyčení teritoria, kde platí bývalé zákony. Svěcení jara je koncert zahraný na hračky, nalezené objekty a staré gramodesky, kakofonická opera i lunatická groteska o souboji dvou principů. Vyšinutý rituál, který ohledává zbytky pohanství zasuté pod nánosy křesťanské tradice i sekulární společnosti.
V představení Svěcení jara kolektiv Handa Gote posílil finský hudebník a performer Pasi Mäkelä, se svou verzí tance butó obohacenou o zkušenost se zambijskými tanci Muganda nebo rituály tajné africké společnosti Njau.
Když se ptali Igora Stravinského, co se mu jako první vybaví při vzpomínce na dětství v Rusku, odpověděl: "Jaro, které v Rusku přichází velmi prudce, náhle a mocně, propukne snad během jediné hodiny a zní jako kdyby praskala celá země." Stejně tak začíná jaro i ve Finsku, odkud je hudebník a performer Pasi Mäkelä, který se podílí na novém představení skupiny Handa Gote.
Představení je inspirováno hudbou původního díla Igora Stravinského a choreografií Vaclava Nižinského z roku 1913, která vychází ze Stravinského vize pohanského jarního rituálu.
Handa Gote představuje Svěcení jara jako performanci na pomezí rituálu, koncertu, tance, baletu a opery.
Handa Gote Research & Development se věnuje experimentování s dramaturgií, začleňování nedivadelních prvků do své práce a vývojem vlastního pojetí post-dramatického a post-spektakulárního divadla. Dlouhodobě se inspiruje vědou a technikou. Skupina provádí kontinuální výzkum divadelní řeči, laboratorní práci v oboru zvukového a světelného designu, při současném zpochybňování výše zmíněných disciplín. (Skupina prosazuje termín vizuální, resp. světelná dramaturgie namísto výrazu design.)
Dlouhodobě se Handa Gote též zabývá rituály, respektive jejich nefunkčností a degenerací v současné době. Jako v zoufalé a naivní snaze o záchranu světa v představení Rain Dance, tak i ve Svěcení jara, rituál nedochází svého naplnění a je jen úpornou snahou o vytyčení teritoria, kde platí bývalé zákony. Svěcení jara je koncert zahraný na hračky, nalezené objekty a staré gramodesky, kakofonická opera i lunatická groteska o souboji dvou principů. Vyšinutý rituál, který ohledává zbytky pohanství zasuté pod nánosy křesťanské tradice i sekulární společnosti.
V představení Svěcení jara kolektiv Handa Gote posílil finský hudebník a performer Pasi Mäkelä, se svou verzí tance butó obohacenou o zkušenost se zambijskými tanci Muganda nebo rituály tajné africké společnosti Njau.
Podpořili/ poděkování:
Divadlo bratří Formanů, Matěj Forman, Studio Truhlárna, hlavní město Praha a Ministerstvo kultury ČR, Motus o.s., produkce divadla Alfred ve dvoře.
Divadlo bratří Formanů, Matěj Forman, Studio Truhlárna, hlavní město Praha a Ministerstvo kultury ČR, Motus o.s., produkce divadla Alfred ve dvoře.