SAYAT NOVA / C. Maldonado (MEX), L. Koenig (FR), M. Beuter (DE)
PREVIEW
délka představení: 60 min
vizuální a zvuková koláž
jazykově bezbariérové
Hlas a zpěv: Laureline Koenig
Koprodukce: Divadlo Na cucky (DW7 o.p.s.) , Jedefrau.org
Pohyb a obraz: Cristina Maldonado
Zvuk a hudba: Marcus Beuter
Koprodukce: Divadlo Na cucky (DW7 o.p.s.) , Jedefrau.org
Pohyb a obraz: Cristina Maldonado
Zvuk a hudba: Marcus Beuter
Představení Sayat Nova pohybovými, vizuálními a zvukovými vstupy vykládá a komentuje přelomový snímek arménského režiséra Sergeje Paradžanova (Sajat-Nova / Barva granátového jablka, 1968, Arménie / Sovětský svaz, 70 minut).
Film se odehrává na Kavkaze v 18. století a líčí život „ašuga“ (arménského básníka a pěvce) jménem Sajat-Nova. Paradžanov v něm tematizuje arménské kulturní tradice a formálně se inspiruje starými formami arménského divadla, křesťanskými ikonami a perskou miniaturou. Režisérův rozchod s konvenčním způsobem životopisného vyprávění („Snažil jsem se filmovými prostředky vyjádřit svět jeho poezie.“) i kritika konzervativních postojů v klíčových historických momentech Arménie vyvolaly odpor sovětských orgánů. Režisér byl obviněn z „propagace erotiky a mystiky“ a snímek byl znovu sestříhán (režisérem filmů o Leninovi Sergejem Jutkevičem) a opatřen novým titulem Barva granátového jablka. I přesto byl až do roku 1977 zakázán.
Tři umělci (každý z nich má specifický vztah k Arménii a její kultuře) se v srpnu 2013 setkali v Jerevanu v rámci rezidenčního programu. Do filmu, který interpretují, každý z nich vstupuje jinou formou projevu: Cristina Maldonado obrazem a pohybem, Laureline Koenig hlasem a zpěvem, Marcus Beuter zvukem a hudbou.
Představení Sayat Nova je součást projektu WHAT SHE DOES, ve kterém Cristina Maldonado recykluje filmy a vytváří vizuální koláže v reálném čase.
Více o projektu:
http://cristinamaldonado.com/what-she-does/
Cristina Maldonado
umělkyně, jejíž tvorba vychází z fyzického pohybu, který se zajímavým způsobem promítá do jejích vizuálních a konceptuálních experimentů s videem, zvukem, koláží a performancí. Sjednocuje experimentální divadlo, tanec, interaktivní umění, nová a stará média, jejími tématy jsou tělo, komunikace a intimita. Vytváří experimentální konstrukce, které spojují objekty, videa i živé jednání. Pracuje sama, nebo ve spolupráci s umělci z různých oborů. Vystupovala v Mexiku, ve východní Evropě, v New Yorku a v Montrealu. Od roku 2003 realizovala řadu divadelních projektů v České republice.
Laureline Koenig se narodila ve Francii. Od mládí se věnovala různým uměleckým disciplínám – tanci, hudbě, modernímu cirkusu a hlavně zpěvu v jeho tradiční i soudobé podobě. Od roku 1998 tříbila své vypravěčské dovednosti ve spolupráci s mezinárodními vypravěči a etnology. V práci směřuje pozornost k současným významům a možnostem aplikace ústní literatury, otázkám identity, tradic a jejích přenosů, přičemž se snaží překračovat zažité hranice a omezení. Od roku 2006 měla možnost pracovat ve Francii, Ázerbájdžánu, Arménii, Náhorním Karabachu, Gruzii, Turkmenistánu, Rumunsku, Íránu a Německu.
Marcus Beuter, německý zvukový umělec a skladatel samouk akustické elektronické hudby. Procestoval Evropu, Írán, Pákistán, Laos, Vietnam, Indii, Indonésii, Gambii, Senegal, USA, Gruzii i Arménii. V centru zájmu jeho práce jsou “terénní nahrávky”, akustický vztah k prostředí, dopad enviromentálních zvuků na náš každodenní život, ale také jejich přenášení mimo tento kontext, jejich nové zpracování a zaranžování. Zabývá se také projekty vycházejícími z rozhovorů týkajících se sociálních otázek a přijímání různých kultur. Tvoří zvukové instalace, elektroakustické skladby, volné improvizace. Je spoluzakladatelem fragmentrecordings a členem Cooperativa Neue Musik, jedním z hlavních postav DEGEM. Spolupracuje s řadou souborů, hudebníků a umělců z různých žánrů.
Film se odehrává na Kavkaze v 18. století a líčí život „ašuga“ (arménského básníka a pěvce) jménem Sajat-Nova. Paradžanov v něm tematizuje arménské kulturní tradice a formálně se inspiruje starými formami arménského divadla, křesťanskými ikonami a perskou miniaturou. Režisérův rozchod s konvenčním způsobem životopisného vyprávění („Snažil jsem se filmovými prostředky vyjádřit svět jeho poezie.“) i kritika konzervativních postojů v klíčových historických momentech Arménie vyvolaly odpor sovětských orgánů. Režisér byl obviněn z „propagace erotiky a mystiky“ a snímek byl znovu sestříhán (režisérem filmů o Leninovi Sergejem Jutkevičem) a opatřen novým titulem Barva granátového jablka. I přesto byl až do roku 1977 zakázán.
Tři umělci (každý z nich má specifický vztah k Arménii a její kultuře) se v srpnu 2013 setkali v Jerevanu v rámci rezidenčního programu. Do filmu, který interpretují, každý z nich vstupuje jinou formou projevu: Cristina Maldonado obrazem a pohybem, Laureline Koenig hlasem a zpěvem, Marcus Beuter zvukem a hudbou.
Představení Sayat Nova je součást projektu WHAT SHE DOES, ve kterém Cristina Maldonado recykluje filmy a vytváří vizuální koláže v reálném čase.
Více o projektu:
http://cristinamaldonado.com/what-she-does/
Cristina Maldonado
umělkyně, jejíž tvorba vychází z fyzického pohybu, který se zajímavým způsobem promítá do jejích vizuálních a konceptuálních experimentů s videem, zvukem, koláží a performancí. Sjednocuje experimentální divadlo, tanec, interaktivní umění, nová a stará média, jejími tématy jsou tělo, komunikace a intimita. Vytváří experimentální konstrukce, které spojují objekty, videa i živé jednání. Pracuje sama, nebo ve spolupráci s umělci z různých oborů. Vystupovala v Mexiku, ve východní Evropě, v New Yorku a v Montrealu. Od roku 2003 realizovala řadu divadelních projektů v České republice.
Laureline Koenig se narodila ve Francii. Od mládí se věnovala různým uměleckým disciplínám – tanci, hudbě, modernímu cirkusu a hlavně zpěvu v jeho tradiční i soudobé podobě. Od roku 1998 tříbila své vypravěčské dovednosti ve spolupráci s mezinárodními vypravěči a etnology. V práci směřuje pozornost k současným významům a možnostem aplikace ústní literatury, otázkám identity, tradic a jejích přenosů, přičemž se snaží překračovat zažité hranice a omezení. Od roku 2006 měla možnost pracovat ve Francii, Ázerbájdžánu, Arménii, Náhorním Karabachu, Gruzii, Turkmenistánu, Rumunsku, Íránu a Německu.
Marcus Beuter, německý zvukový umělec a skladatel samouk akustické elektronické hudby. Procestoval Evropu, Írán, Pákistán, Laos, Vietnam, Indii, Indonésii, Gambii, Senegal, USA, Gruzii i Arménii. V centru zájmu jeho práce jsou “terénní nahrávky”, akustický vztah k prostředí, dopad enviromentálních zvuků na náš každodenní život, ale také jejich přenášení mimo tento kontext, jejich nové zpracování a zaranžování. Zabývá se také projekty vycházejícími z rozhovorů týkajících se sociálních otázek a přijímání různých kultur. Tvoří zvukové instalace, elektroakustické skladby, volné improvizace. Je spoluzakladatelem fragmentrecordings a členem Cooperativa Neue Musik, jedním z hlavních postav DEGEM. Spolupracuje s řadou souborů, hudebníků a umělců z různých žánrů.
Podpora:
Fondo Nacional para la Cultura y las Artes, México
*Grant Creadores con Trayectoria 2012-2014, FONCA
Jedefrau.org
Divadlo Na cucky (DW7 o.p.s.)
Poděkování:
AKOS Art residency program, Mkrtich Tonoyan, Jerevan, Arménie,
nezisková orangnizace a místo setkání umělců v rámci rezidenčního programu Artist–in-residence.
NPAK (Arménské Centrum pro současné experimentální umění), kde byla uvedena skica projektu Sayat Nova v srpnu 2013.
Fondo Nacional para la Cultura y las Artes, México
*Grant Creadores con Trayectoria 2012-2014, FONCA
Jedefrau.org
Divadlo Na cucky (DW7 o.p.s.)
Poděkování:
AKOS Art residency program, Mkrtich Tonoyan, Jerevan, Arménie,
nezisková orangnizace a místo setkání umělců v rámci rezidenčního programu Artist–in-residence.
NPAK (Arménské Centrum pro současné experimentální umění), kde byla uvedena skica projektu Sayat Nova v srpnu 2013.