PISUM SATIVUM / Karine Ponties (BE/F)
představení belgické choreografky, performerů studujicích na DIFA-JAMU a výtvarných umělců
délka představení: 50 min
fyzické divadlo
jazykově bezbariérové
děkujeme: Zdenka Brungot Svíteková
hudba: David Monceau
koncepce a choreografie: Karine Ponties
koordinace: Pierre Nadaud
light designer a umělecký konsultant: Guillaume Fromentin
produkce: Kristyna Vavrová, Petra Riou, Markéta Švecová, Martin Novotný, France Morin
spolupracující umělci: Marie Gourdain, Eva Marková, Zuzana Řezná
účinkují: Filip Teller, Kristýna Trojanová, Florent Golfier, Lukáš Karásek, Ema Křižová, Marta Kuczynska, Pavol Seriš, Markéta Šebestová
hudba: David Monceau
koncepce a choreografie: Karine Ponties
koordinace: Pierre Nadaud
light designer a umělecký konsultant: Guillaume Fromentin
produkce: Kristyna Vavrová, Petra Riou, Markéta Švecová, Martin Novotný, France Morin
spolupracující umělci: Marie Gourdain, Eva Marková, Zuzana Řezná
účinkují: Filip Teller, Kristýna Trojanová, Florent Golfier, Lukáš Karásek, Ema Křižová, Marta Kuczynska, Pavol Seriš, Markéta Šebestová
Všichni se drží v brlohu... Ten, kdo z něj vyjde, přinese do jejich hlav nejistotu a zmatky. Hra oslavuje absurdní metamorfózy a chybné pokusy. “Pisum Sativum”, jeskynní zpěv z doby chlupů.
Ateliér fyzického divadla při Divadelní fakultě Janáčkově akademii múzických umění v Brně pozval v roce 2012 velmi uznávanou a oceňovanou francouzskou tanečnici, performerku a choreografku Karine Ponties, aby se studenty třetího ročníku připravila nové představení. K projektu se připojili také spřátelení umělci, performeři, grafici, scénografové a light designéři z akademického i neakademického světa.
V tomto díle opět Karine Ponties hledá skryté a nepopiratelné tělesné představivosti, zároveň lidské a zvířecí. Během zkoušek se vynořilo společné téma, posedlost: přítomnost skrytého, zamlčeného, čarovného spojení mezi naším archaickými chováním, forem, touhami a současným světem.
Ponties vede své dílo jako by psala román – postupně se nechává ovládnout zvláštnostmi interpretů i postav a inspiruje se kresbami a pohledem kreslířů jako všemi možnými vzpomínkami a světy.
Karine Ponties se narodila ve francouzském Castres v roce 1967. Její cesta k tanci začala při studiu v Juan Tena a Ramon Soler Dance Schools v Barceloně, a vyvrcholila imatrikulací na Maurice Bejart’s Mudra School v Brusselu v roce 1986.Vystupovala jako performerka s několika skupinami, zejména s Frédéricem Flamanderem, Michèlem Noiretem, Nicole Mossoux/Patrickem Bontém a Pierrem Droulersem a v roce 1995 založila Dame de Pic/Cie Karine Ponties. V roce 1996 byla Ponties oceněna jako laureát 4. ročníku Les Pépinières Européennes pro mladé umělce.
Ve své téměř patnáctileté práci na choreografiích pro svou skupinu vytvořila přes 20 děl, včetně zakázky pro Helsinské taneční divadlo, Muziek Lod v Ghentu, nadaci D.C.M. v Bukurešti, Montreal Danse, La Petite Fabrique v Paříži, Transdance Europe 03-06) a nedávno byla jako jedna ze sedmi choreografů ze zemí Evropské unie vybrána k účasti na evropsko-ruském projektu soudobého tance, INTRADANCE (2010).
Spolupráce:
Cenami ověnčené spolupráce Pointes s vizuálním umělcem Thierry Van Hasselt - Brutalis: 2002 société des auteurs et compositeurs dramatique [SACD] – cena za choreografii; a Holeulone: oceněná za rok 2007 jako nejlepší taneční produkce francouzské komunity v Belgii – zdůrazňují závazek skupiny zkoumat cesty mezižánrového hledání. Významné jsou rovněž další spolupráce se skladatelem Jan Kuijken a Het muziek Lod (Les Taroupes 2000, Capture d’un caillot 2001, Brutalis2002); skladatelem Dominique Pauwels a Het muziek Lod (Chant d’mour d’une grande singe 2005, Minon sabir 2004, Desirabilis 2004, Holeulone 2006, Boreas 2007), vizuálním umělcem Lawrence Malstaf (Boreas 2007) a vizuálním umělcem a ilustrátorem Stefano Ricci (Des Taureaux dans la tête 2007, Fidèle à l’éclair / Havran 2008, a Humus Vertebra 2009).
Ateliér fyzického divadla při Divadelní fakultě Janáčkově akademii múzických umění v Brně pozval v roce 2012 velmi uznávanou a oceňovanou francouzskou tanečnici, performerku a choreografku Karine Ponties, aby se studenty třetího ročníku připravila nové představení. K projektu se připojili také spřátelení umělci, performeři, grafici, scénografové a light designéři z akademického i neakademického světa.
V tomto díle opět Karine Ponties hledá skryté a nepopiratelné tělesné představivosti, zároveň lidské a zvířecí. Během zkoušek se vynořilo společné téma, posedlost: přítomnost skrytého, zamlčeného, čarovného spojení mezi naším archaickými chováním, forem, touhami a současným světem.
Ponties vede své dílo jako by psala román – postupně se nechává ovládnout zvláštnostmi interpretů i postav a inspiruje se kresbami a pohledem kreslířů jako všemi možnými vzpomínkami a světy.
Karine Ponties se narodila ve francouzském Castres v roce 1967. Její cesta k tanci začala při studiu v Juan Tena a Ramon Soler Dance Schools v Barceloně, a vyvrcholila imatrikulací na Maurice Bejart’s Mudra School v Brusselu v roce 1986.Vystupovala jako performerka s několika skupinami, zejména s Frédéricem Flamanderem, Michèlem Noiretem, Nicole Mossoux/Patrickem Bontém a Pierrem Droulersem a v roce 1995 založila Dame de Pic/Cie Karine Ponties. V roce 1996 byla Ponties oceněna jako laureát 4. ročníku Les Pépinières Européennes pro mladé umělce.
Ve své téměř patnáctileté práci na choreografiích pro svou skupinu vytvořila přes 20 děl, včetně zakázky pro Helsinské taneční divadlo, Muziek Lod v Ghentu, nadaci D.C.M. v Bukurešti, Montreal Danse, La Petite Fabrique v Paříži, Transdance Europe 03-06) a nedávno byla jako jedna ze sedmi choreografů ze zemí Evropské unie vybrána k účasti na evropsko-ruském projektu soudobého tance, INTRADANCE (2010).
Spolupráce:
Cenami ověnčené spolupráce Pointes s vizuálním umělcem Thierry Van Hasselt - Brutalis: 2002 société des auteurs et compositeurs dramatique [SACD] – cena za choreografii; a Holeulone: oceněná za rok 2007 jako nejlepší taneční produkce francouzské komunity v Belgii – zdůrazňují závazek skupiny zkoumat cesty mezižánrového hledání. Významné jsou rovněž další spolupráce se skladatelem Jan Kuijken a Het muziek Lod (Les Taroupes 2000, Capture d’un caillot 2001, Brutalis2002); skladatelem Dominique Pauwels a Het muziek Lod (Chant d’mour d’une grande singe 2005, Minon sabir 2004, Desirabilis 2004, Holeulone 2006, Boreas 2007), vizuálním umělcem Lawrence Malstaf (Boreas 2007) a vizuálním umělcem a ilustrátorem Stefano Ricci (Des Taureaux dans la tête 2007, Fidèle à l’éclair / Havran 2008, a Humus Vertebra 2009).
Tvorba v realizaci Karine Ponties, studentů Ateliéru klaunské scénické a filmové tvorby na JAMU, výtvarných umělců a performerů.
Představení je uskutečněno díky projektu „Inovace dramatických a muzických studijních programů JAMU na poli uměleckým výstupů“. Projekt je spolufinancován Evropských sociálním fondem a ze státního rozpočtu České republiky.
www.physicaltheatreschool-jamu.com
Realizaci tohoto projektu umožňuje spolupráce Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, společnosti Dame de pic, Divadla Studio Marta v Brně, Francouzského institutu v Praze a Wallonie-Bruxelles International.
V Praze se bude představení konat ve spolupráci s o.s. Motus, produkcí divadla Alfred ve dvoře.
Představení je uskutečněno díky projektu „Inovace dramatických a muzických studijních programů JAMU na poli uměleckým výstupů“. Projekt je spolufinancován Evropských sociálním fondem a ze státního rozpočtu České republiky.
www.physicaltheatreschool-jamu.com
Realizaci tohoto projektu umožňuje spolupráce Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, společnosti Dame de pic, Divadla Studio Marta v Brně, Francouzského institutu v Praze a Wallonie-Bruxelles International.
V Praze se bude představení konat ve spolupráci s o.s. Motus, produkcí divadla Alfred ve dvoře.