KVARTET PRO MIKROFON Vava Stefanescu (RO)

V rámci festivalu Romanian Pulse
délka představení: 60 min
jazykově bezbariérové

Telefonní budka pulzující k prasknutí energií tří tanečníků v ní uzamčených. Choreograficko-zvuková instalace o omezené možnosti pohybu, nedostatku volného prostoru i o nutnosti navazovat vztahy s druhými.

„Kvartet… je na pomezí fikce a reality, hrou o neopakujících se existenciálních aktech. Pokaždé, když se tanečníci ocitnou uzamčeni mezi čtyřmi stěnami telefonní budky, znovu a znovu předvádějí nekonečnou škálu možností, jak se k situaci postavit. Nic není pevně dané; vše je vytvořené právě teď a právě tady. Neustálé napětí mezi silami působícími uvnitř budky, vyvažování fyzických, psychických i genderových sil, ale také soustavná nutnost čelit pozornosti přicházející zvenčí. Napětí, jehož společným jmenovatelem je solidarita v uvěznění, napětí přesahující skleněné stěny, kterému divák nemůže uniknout, ale do nějž zárověň nemůže zasáhnout.
A k tomu zvuk, který námi námi pokradmu prochází…”
Iulia Popovici, Ziua


Kvartet pro mikrofon je choreografická a zvuková instalace
o omezení pohybu, nedostatku volného prostoru, ale i o nezbytnosti navazovat vztahy s ostatními, stejně jako myšlence, že jsme rukojmími své vlastní existence.

Tato choreografická instalace není předem připravená, ale vytváří se přímo na místě, v konkrétním okamžiku; jediné, co je dané, je situace, kterou divák vidí a slyší a jež kontinuálně probíhá šedesát minut. Každý nápad kohokoliv z tanečníků se stává jakýmsi základním nahozením; spojuje se s pohybem a zvukem, střetává s pohledem diváků, a právě z toho se rodí další nové a nečekané nápady.

Prvek nahodilosti, spontaneita formovaná v tomto specifickém kontextu, stejně jako rituály vnímání stojí setrvale v centru pozornosti Vavy Stefanescu. Charakteristická je pro ni také fascinace pohybem mezi realitou a fikcí.

VAVA ŞTEFĂNESCU
Choreografka a tanečnice, která žije a pracuje v Rumunsku. Je ředitelkou Národního centra pro tanec v Bukurešti (CNDB). V roce 1994 absolvovala obor choreografie na Divadelní a filmové akademii v Bukurešti a v roce 2004 magisterský program International Artistic Cooperation na Univerzitě Paris 8. Její představení byla prezentována na doma i v zahraničí.
Mezi nejnovější práce patří: Swing, Occupy Vava, After all (Temps d' Images Cluj, 2011), Solo On - Line, Mioritza - choreografická instalace, Getto Blaster, 3 dances of Beckett .
Dále Vava Ştefănescu vytvořila choreografie a účinkovala v těchto divadelních představeních: The Forgettin, the Jewish Trilogy, Perls Fishers (National Opera), Song of the Songs, Julieta (Viski András), vše pod vedením, či ve spolupráci s Mihaiem Măniuţiu; Born for never (Viski András).
V roce 2000 založila Multi-Art-Dans centrum - MAD, nezávislou instituci pro podporu choreografů, tanečníků a multidisciplinární umělecké tvorby.
V současné době vede workshopy choreografické kompozice jak v rámci festivalů, tak jednotlivých tanečních seskupení, ale i na univerzitách a v uměleckých rezidencí v Rumunsku i v zahraničí.

VLAICU GOLCEA, skladatel, performer a producent realizoval na 30 projektů v Rumunsku i zahraničí, angažuje se v řadě synkretických uměleckých doménách: skládá hudbu pro divadlo, současný tanec a film ( celovečerní, krátký i dokumentární), tvoří multimediální instalace a performance. Je iniciátorem projektů Spitalulamorului.ro, Aievea, East Village, Bucharest AV, MIDI Overdose, Jazz eScape, spolupracoval s řadou hudebníků napříč různými styly. Jeho hudba zazněla ve více než 50 divadelních hrách. V roce 2009 získal Uniter prize za divadelní hudbu. Spolu s rumunskými i zahraničními umělci skládal i účinkoval v mnoha současných tanečních představeních.

MIHAELA DANCS
působí v současné době v Bukurešti jako performerka a choreografka, původní profesí je ale dentistka. Od roku 2004 se účastnila řady workshopů vedených renomovanými umělci, mezi které patří například Pascal Allio, Florin Flueras, Cosmin Manolescu, Eduard Gabia, Rui Catalao, Allyson Green, David Zambrano, Martin Kilvady, KJ Holmes, Ted Stoffer, Martin Sonderkamp, DD Dorvillier, Risa Steinberg, Georg Blaschke, Milton Myers, Katheleen Hermesdorf či Brynjar Bandlien. Spolupracovala s řadou choreografů, mj. s Allysonem Greenem, Rui Catalao, Mariou Baroncea & Eduardem Gabia, Bernardem Baumgarten, Vavou Ştefănescu či Mădălinou Dan. V roce 2006 v rámci projektu „Performing the Body” (Artlink) vytvořila své první sólo Reprogramare. Společně s Rui Catalao vytvořila představení Coada Şoricelului (2007) a Follow that summer (2008). Druhé jmenované bylo v říjnu 2009 zařazeno do programu Balkánské taneční platformy (Novi Sad). Mihaelina druhá sólová práce, Lulu's Room, byla v březnu 2009 představena v rámci festivalu Europe in Motion v Bukurešti.
S Carmen Cotofană vytvořila představení First Steps.

FARID FAIRUZ
se narodil v Bejrútu, matka je Libanonka, otec Žid. Jeho život silně poznamenal komplikovaný příběh lásky jeho rodičů, kteří spolu deset let žili v utajení, skrývali se a migrovali mezi Tureckem, Sýrií, Libanonem a Jordánskem. Po jejich tragickém zmizení během války v Bejrútu se jej ujali dva beduíni, krmili ho velbloudím mlékem a vychovávali podle své víry. Později začal Fairuz velmi citlivě vnímat, že se svým chováním odlišuje od ostatních dětí jeho věku. Když mu bylo 11 let, usmálo se na něj štěstí a přijala jej bohatá jordánská rodina, která mj. věnovala velkou pozornost jeho studiu. Farid Fairuz tak dokončil studium arabské hudby, orientálního, klasického a moderního tance, poté několik let tvořil a tančil v Evropě i ve Spojených státech amerických, kde je považován za kuriozitu.

CARMEN COŢOFANĂ
Vystudovala choreografii nejprve na střední škole (Octavian Stroia Choreography Highschool) v Bukurešti a následně i na Divadelní a filmové akademii. Zúčastnila se workshopů, které vedli mezi jinými: Pal Frenak, Karine Saporta, Donna Uchizono, Mark Tompkins, Carol Brawn, David Zambrano, Vera Mantero, Xavier le Roy. Mezi choreografy, se kterými spolupracovala, patří: Sorana Badea, Mihai Mihalcea, Valentina de Piante, Charles Lineham, Florin Fieroiu, Ioana Macarie, Cătălina Gubandru, Vava Ştefănescu, Eduard Gabia, Madalina Dan a divadelní režiséři Gianina Cărbunariu, Andreea Valéan, Alexandru Dabija, Radu Nica.
Její autorské práce jsou: Beings Of Hands; Take Five; Step Forward; Free Mesh; Recycle Me. Spoluvytvářela představení First Steps, které mělo premiéru na festivalu Explore Dance, v říjnu 2009. V nedávné době byla jedním z členů týmu umělců benátského bienále, vedeného Alexandrou Pirici a Manuelem Pelmusem.

Premiéra:
2008 National Contemporary Art Muzeum (MNAC)
Představení v Praze je uváděno díky podpoře Rumunského kulturního institutu a Národního centra pro tanec v Bukurešti (CNDB).

Podpora:

AFCN Romania

Foto: Adi Ionita Foto: Adi Ionita Foto: Adi Ionita