AKČNÍ LYRIKA
Žádná chvilka poezie z televize! Ale proud, frekvence, která je pořád ve vzduchu. Stačí logiku zahodit a na proud se napojit!
Jenomže kouzelně nesmyslné veršíky interpretované se značným tělovým a hlasovým nasazením, jsou nejen vtipné, ale také otevírají cestu ke skrytým zvukovým kvalitám češtiny, kterých si v proudu všedního života můžeme jen stěží všimnout, natož si je vychutnávat. Akční lyrika tak vytrhuje jazyk z jeho stereotypu a povznáší v pravém slova smyslu náš způsob jeho vnímání.
„....dětské hřiště:
písčitý čas točivě tančí
příští štíři hříštěm se šíří
širokou řekou v zšeřelou říši
dětství se tříští.....“
Akční lyrika Ondřeje Davida, show jednoho muže, má za sebou dlouhou historii. Od jejího prvního uvedení uplynulo 11 let. Autor i aktér v jedné osobě, se opět chystá ohromovat publikum náročnými, někdy spíš krkolomnými pohyby, aby jim zároveň sděloval libě znějící nesmysly.
Ondřej David vzpomíná na jedno netradiční provedení Akční lyriky: „Před třemi lety jsme s Martinem Marečkem točili auto*mat (poz. red. – dlouhodobý projekt zaměřený zejména na zklidnění automobilové dopravy) při autosalonu v Letňanech. Nabídl mi, jestli nechci udělat kus Akční lyriky. Byla tam nějaká akce a mimochodem tam byla taky vystavená nová Oktávie. Ohromný stan, uprostřed hexagonální piedestal z falešného mramoru, na něm stála nablýskaná super Oktávka a u ní dvě atraktivní čičiny. Já se nejdřív dlouho klaněl jako v mešitě, hlavu až na zem, začal jsem ómovat a z toho se zrodilo: ‚Ó ó ó Oktávia, ty dare českých luhů a hájů… blablabla. Děkujeme Ti za kyselé deště… Za povodně a oteplování…‘. Celé to mělo poukázat na fakta o automobilismu, která se zamlčují. A co se nestalo? Dokončil jsem to a překvapivě byl potlesk. Přišel za mnou nějaký chlápek a říká: ‚Dobrý den, děkuji. To byla vynikající marketingová prezentace. Tady je moje vizitka.‘.“
„…patří k osobitým tvářím pražské alternativní scény. Svou sólovou performancí Akční lyrika, jejíž podtitul zní Souboj těla se slovem, navazuje na trendy, které do české performanční tvorby vnesl fyzický básník Petr Váša. Nepravidelně se představuje na scéně pražského Divadla Alfred ve dvoře a mimo Prahu v rámci projektu Nová síť…“
Vladimír Hulec, Právo – Salon, 13. 3. 2008
Jenomže kouzelně nesmyslné veršíky interpretované se značným tělovým a hlasovým nasazením, jsou nejen vtipné, ale také otevírají cestu ke skrytým zvukovým kvalitám češtiny, kterých si v proudu všedního života můžeme jen stěží všimnout, natož si je vychutnávat. Akční lyrika tak vytrhuje jazyk z jeho stereotypu a povznáší v pravém slova smyslu náš způsob jeho vnímání.
„....dětské hřiště:
písčitý čas točivě tančí
příští štíři hříštěm se šíří
širokou řekou v zšeřelou říši
dětství se tříští.....“
Akční lyrika Ondřeje Davida, show jednoho muže, má za sebou dlouhou historii. Od jejího prvního uvedení uplynulo 11 let. Autor i aktér v jedné osobě, se opět chystá ohromovat publikum náročnými, někdy spíš krkolomnými pohyby, aby jim zároveň sděloval libě znějící nesmysly.
Ondřej David vzpomíná na jedno netradiční provedení Akční lyriky: „Před třemi lety jsme s Martinem Marečkem točili auto*mat (poz. red. – dlouhodobý projekt zaměřený zejména na zklidnění automobilové dopravy) při autosalonu v Letňanech. Nabídl mi, jestli nechci udělat kus Akční lyriky. Byla tam nějaká akce a mimochodem tam byla taky vystavená nová Oktávie. Ohromný stan, uprostřed hexagonální piedestal z falešného mramoru, na něm stála nablýskaná super Oktávka a u ní dvě atraktivní čičiny. Já se nejdřív dlouho klaněl jako v mešitě, hlavu až na zem, začal jsem ómovat a z toho se zrodilo: ‚Ó ó ó Oktávia, ty dare českých luhů a hájů… blablabla. Děkujeme Ti za kyselé deště… Za povodně a oteplování…‘. Celé to mělo poukázat na fakta o automobilismu, která se zamlčují. A co se nestalo? Dokončil jsem to a překvapivě byl potlesk. Přišel za mnou nějaký chlápek a říká: ‚Dobrý den, děkuji. To byla vynikající marketingová prezentace. Tady je moje vizitka.‘.“
„…patří k osobitým tvářím pražské alternativní scény. Svou sólovou performancí Akční lyrika, jejíž podtitul zní Souboj těla se slovem, navazuje na trendy, které do české performanční tvorby vnesl fyzický básník Petr Váša. Nepravidelně se představuje na scéně pražského Divadla Alfred ve dvoře a mimo Prahu v rámci projektu Nová síť…“
Vladimír Hulec, Právo – Salon, 13. 3. 2008
představení podpořil: MOTUS, o. s. – produkce divadla ALFREDVEDVOŘE
Představení je součástí projektu Nová síť 2008.
Představení je součástí projektu Nová síť 2008.