SCARECROW / Every house has a door (USA) & Essi Kausalainen (FIN)
délka představení: 60 min
Ve spolupráci s Handa Gote Research & Development uvádíme návrat spoluzakladatelů legendárního post-dramatického souboru Goat Island díky fondu Trust for Mutual Understanding.
Strašákův tanec z filmu Čaroděj ze země Oz, píseň ‘Scarecrow’ kultovní kapely Pink Floyd, ale také originální poezie, humor i choreografie šnečích pohybů. Zdánlivě nesouvisející prvky spolu tvoří vizionářské představení o spolupráci lidí a ostatních forem života. Zvířata a rostliny už člověk přestává chápat a využívat jako věci, nastal tedy čas s nimi začít spolupracovat na vyšší úrovni.
Ve čtvrtek 25. 1. se po představení uskuteční moderovaná diskuse s tvůrci Scarecrow. Bude vedená v angličtině.
"Má umělecká spolupráce s rostlinami předefinovala můj vztah k materiálu, se kterým pracuju, tj. k mému vlastnímu tělu, ale i tělu ostatních druhů,” říká k tomu finská performerka Essi Kausalainen, která společně s americkými spolutvůrci bourá divadelní konvence.
Scarecrow je mezigenerační inscenace, která divákům otevírá možnost komunikace s jednotlivými druhy. Chicagský Every house svým zaměřením na „post-humanistická“ témata navazuje na dlouhodobou práci Lin Hixsonové a Matthewa Goulishe (bývalých členů Goat Island). Ti se v České republice již prezentovali mj. na festivalu 4+4 dny v pohybu (s představením It’s an Earthquake in My Heart) a nyní se po více než deseti letech konečně vrací do Prahy.
Projekt vychází z textů současného amerického filozofa Alvy Noëho, který považuje právě slaměného strašáka (scarecrow), tuto napodobeninu člověka, jako skromnou formu mezidruhové komunikace. Odkazuje tím také k pražské legendě o Golemovi; člověku z hlíny, kterého není radno zneužívat.
Na tomto mezigeneračním představení se podílí i české děti.
Režie: Lin Hixson
Koncept vytvořili & hrají: Matthew Goulish a Essi Kausalainen
Dále hrají: Eliška Boloňská, Julie Dušková, Michael Juránek
Vedoucí techniky & manažerka: Christine Shallenberg
Projektová manažerka & komunikace: Sarah Skaggs
Manažerka sociálních médií: Erica Moran
Píseň ‘Scarecrow’ hraje: Madeleine Aguilar
Listy vystřihl: Max Guy
Every house has a door založili v roce 2008 režisérka Lin Hixson a dramaturg Matthew Goulish s úmyslem vytvořit různorodé, mezigenerační týmy specialistů pro specifické projekty, jejichž členy by byli jak začínající tak již zavedení umělci. Every house vytváří performance a projekty blízké performancím v mnoha typech médií, ve kterých se soustředí na historicky či kriticky opomíjená témata. Chicagské uskupení svá představení prezentuje před publikem domácím, po celých Spojených Státech i v zahraničí. Před založením Every house Lin Hixson vedla uskupení Goat Island (v letech 1987 – 2009). V Praze vystupovali nejen na festivalu 4+4 dny v pohybu (It’s an Earthquake in My Heart, 2001), ale také v divadle Alfred ve dvoře (The Lastmaker, 2007). Hixson obdržela čestný doktorát na Dartington College of Arts (University of Plymouth) a společně s Matthewem Goulishem získala United States Artists Ziporyn Fellowship, Foundation for Contemporary Arts Fellowship a rezidenci od Nadace Roberta Rauschenberga.
Essi Kausalainen (Helsinki) zakládá své umělecké postupy na smyslových schopnostech těla a jeho materialitě z filozofického a etického hlediska. K tělu přistupuje jako k nekončícímu procesu, který je vytvářen a formován komplexními vztahy s jinými bytostmi, situacemi a prostředími. Pomocí představivosti a hry se snaží uniknout hierarchickým a lineárním způsobům myšlení a fungování.
Strašákův tanec z filmu Čaroděj ze země Oz, píseň ‘Scarecrow’ kultovní kapely Pink Floyd, ale také originální poezie, humor i choreografie šnečích pohybů. Zdánlivě nesouvisející prvky spolu tvoří vizionářské představení o spolupráci lidí a ostatních forem života. Zvířata a rostliny už člověk přestává chápat a využívat jako věci, nastal tedy čas s nimi začít spolupracovat na vyšší úrovni.
Ve čtvrtek 25. 1. se po představení uskuteční moderovaná diskuse s tvůrci Scarecrow. Bude vedená v angličtině.
"Má umělecká spolupráce s rostlinami předefinovala můj vztah k materiálu, se kterým pracuju, tj. k mému vlastnímu tělu, ale i tělu ostatních druhů,” říká k tomu finská performerka Essi Kausalainen, která společně s americkými spolutvůrci bourá divadelní konvence.
Scarecrow je mezigenerační inscenace, která divákům otevírá možnost komunikace s jednotlivými druhy. Chicagský Every house svým zaměřením na „post-humanistická“ témata navazuje na dlouhodobou práci Lin Hixsonové a Matthewa Goulishe (bývalých členů Goat Island). Ti se v České republice již prezentovali mj. na festivalu 4+4 dny v pohybu (s představením It’s an Earthquake in My Heart) a nyní se po více než deseti letech konečně vrací do Prahy.
Projekt vychází z textů současného amerického filozofa Alvy Noëho, který považuje právě slaměného strašáka (scarecrow), tuto napodobeninu člověka, jako skromnou formu mezidruhové komunikace. Odkazuje tím také k pražské legendě o Golemovi; člověku z hlíny, kterého není radno zneužívat.
Na tomto mezigeneračním představení se podílí i české děti.
Režie: Lin Hixson
Koncept vytvořili & hrají: Matthew Goulish a Essi Kausalainen
Dále hrají: Eliška Boloňská, Julie Dušková, Michael Juránek
Vedoucí techniky & manažerka: Christine Shallenberg
Projektová manažerka & komunikace: Sarah Skaggs
Manažerka sociálních médií: Erica Moran
Píseň ‘Scarecrow’ hraje: Madeleine Aguilar
Listy vystřihl: Max Guy
Every house has a door založili v roce 2008 režisérka Lin Hixson a dramaturg Matthew Goulish s úmyslem vytvořit různorodé, mezigenerační týmy specialistů pro specifické projekty, jejichž členy by byli jak začínající tak již zavedení umělci. Every house vytváří performance a projekty blízké performancím v mnoha typech médií, ve kterých se soustředí na historicky či kriticky opomíjená témata. Chicagské uskupení svá představení prezentuje před publikem domácím, po celých Spojených Státech i v zahraničí. Před založením Every house Lin Hixson vedla uskupení Goat Island (v letech 1987 – 2009). V Praze vystupovali nejen na festivalu 4+4 dny v pohybu (It’s an Earthquake in My Heart, 2001), ale také v divadle Alfred ve dvoře (The Lastmaker, 2007). Hixson obdržela čestný doktorát na Dartington College of Arts (University of Plymouth) a společně s Matthewem Goulishem získala United States Artists Ziporyn Fellowship, Foundation for Contemporary Arts Fellowship a rezidenci od Nadace Roberta Rauschenberga.
Essi Kausalainen (Helsinki) zakládá své umělecké postupy na smyslových schopnostech těla a jeho materialitě z filozofického a etického hlediska. K tělu přistupuje jako k nekončícímu procesu, který je vytvářen a formován komplexními vztahy s jinými bytostmi, situacemi a prostředími. Pomocí představivosti a hry se snaží uniknout hierarchickým a lineárním způsobům myšlení a fungování.