PHANTOMIC SENSATION (workshop) / Gaja Karolczak (PL)
Dokáže úplné tělo vnímat „fantomové pocity“?
délka představení: 180 min
V rámci PERFORMING V4 - bienále. Workshop je v angličtině.
Projekt Phantomic Sensation je experimentálním výzkumem, dílnou, ve které se spojuje věda zkoumající neurony a fenomén tzv. fantomového pocitu se subjektivní zkušeností a jejím bezprostředním popisem. Tento projekt je vstupním bodem pro revizi podstaty konceptů imaginace a tělesné paměti. Také je krokem vpřed směrem k „tajuplné džungli mozku a jím řízených každodenních úkonů...“ Hlavní otázky, které si projekt klade, jsou vyprovokovány enigmatickou ideou Olivera Sacka, že fantomový pocit se sice objevuje až po amputaci části těla, ovšem jako takový latentně existuje v každém lidském těle. Jak může celistvé tělo porozumět fenoménu „fantomových pocitů“? Jak je možné uměle vyvolat tyto pocity? Na základě jakých tělesných/smyslových aspektů je možné přiblížit se danému předmětu výzkumu? To jsou hádanky, které lze reflektovat pouze a jen skrze tělo.
Vstup na workshop je volný. Maximální počet účastníků je 30.
Gaja Karolczak
Věnuje se výzkumu pohybu. Vystudovala Dějiny umění a Vědu pro múzickou tvořivost (Poznań, Malta, Řím). V roce 2012 spolupracovala v Tanzquartier ve Vídni s Marysiou Zimpel na projektu Can We Eat an Apple of Neuroscience?, dále pracovala na výzkumu, věnujícímu se tématu senzorických vjemů při stimulaci vnějšími podněty v rámci a.pass (Brusel) 2013/14. Současně se tématu věnovala i v projektu nazvaném „Phantomic sensation“ spolu s Marysiou Zimpel a Martynou Lorenc při rezidenci VARP-PA v Budapešti. Má za sebou přednášky v rámci konferencí, věnovaných improvizaci. (Łódź /ms2 Muzeum Sztuki/, FRIVMOVE)
Napsala články: „Choreographing Empathy and Mirror Neurons”, časopis Didaskalia, číslo 112, (2012) a “On reception of dance improvisation” v Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca, Łódź (2013) – obojí bylo publikováno v Polsku, v Letters on practice: Writing Scores a.pass 2014.
V současné době pracuje s nevidomými lidmi na tématu uvědomění si svého těla, dále směřuje své zájmy k hypnóze a v neposlední řadě byla pozvána do Bruselu k účasti na programu Unintentional discourse programme.
Režie / Účinkují: Gaja Karolczak a Martyna Lorenc
Koncept: Gaja Karolczak, Martyna Lorenc a Marysia Zimpel
Web projektu: phantomsbeyondthebrain.blogspot.be
PERFORMING V4 – bienále
Bienální přehlídka vybraných rezidentů programu VARP- PA Mezinárodního visegrádského fondu se bude konat v Praze ve dnech 26.-28. února 2015.
Přehlídka VARP-PA rezidentů z oblasti múzických umění vznikla z iniciativy čtyř organizací: L1 Egyesület (Maďarsko), Nová síť o.s. (Česká republika), Art Stations Foundation (Polsko) a Truc sphérique, nezisková organizácia (Slovensko).
Smyslem této akce je vytvořit festival zaměřený na múzické umění, který se bude konat jednou za dva roky. Cílem festivalu je prezentovat vybrané umělce, jejichž práce byla podpořena v rámci Rezidenčního programu pro umělce ze zemí visegrádské čtyřky v oblasti múzických umění. (Visegrad Artistic Residency Program for Performing Arts)
Divadelní představení i doprovodný program bienále (debaty, výstavy a jiné události) vyberou odborníci z řad partnerských organizací. Obě části přehlídky mají vzdělávací charakter a jejich hlavním smyslem je snazší pochopení současných tendencí v oblasti múzických umění v zemích V4 a v regionu Střední a Východní Evropy veřejností i profesionály.
Web PERFORMING V4 – bienále: performingv4biennial.blogspot.hu
Projekt Phantomic Sensation je experimentálním výzkumem, dílnou, ve které se spojuje věda zkoumající neurony a fenomén tzv. fantomového pocitu se subjektivní zkušeností a jejím bezprostředním popisem. Tento projekt je vstupním bodem pro revizi podstaty konceptů imaginace a tělesné paměti. Také je krokem vpřed směrem k „tajuplné džungli mozku a jím řízených každodenních úkonů...“ Hlavní otázky, které si projekt klade, jsou vyprovokovány enigmatickou ideou Olivera Sacka, že fantomový pocit se sice objevuje až po amputaci části těla, ovšem jako takový latentně existuje v každém lidském těle. Jak může celistvé tělo porozumět fenoménu „fantomových pocitů“? Jak je možné uměle vyvolat tyto pocity? Na základě jakých tělesných/smyslových aspektů je možné přiblížit se danému předmětu výzkumu? To jsou hádanky, které lze reflektovat pouze a jen skrze tělo.
Vstup na workshop je volný. Maximální počet účastníků je 30.
Gaja Karolczak
Věnuje se výzkumu pohybu. Vystudovala Dějiny umění a Vědu pro múzickou tvořivost (Poznań, Malta, Řím). V roce 2012 spolupracovala v Tanzquartier ve Vídni s Marysiou Zimpel na projektu Can We Eat an Apple of Neuroscience?, dále pracovala na výzkumu, věnujícímu se tématu senzorických vjemů při stimulaci vnějšími podněty v rámci a.pass (Brusel) 2013/14. Současně se tématu věnovala i v projektu nazvaném „Phantomic sensation“ spolu s Marysiou Zimpel a Martynou Lorenc při rezidenci VARP-PA v Budapešti. Má za sebou přednášky v rámci konferencí, věnovaných improvizaci. (Łódź /ms2 Muzeum Sztuki/, FRIVMOVE)
Napsala články: „Choreographing Empathy and Mirror Neurons”, časopis Didaskalia, číslo 112, (2012) a “On reception of dance improvisation” v Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca, Łódź (2013) – obojí bylo publikováno v Polsku, v Letters on practice: Writing Scores a.pass 2014.
V současné době pracuje s nevidomými lidmi na tématu uvědomění si svého těla, dále směřuje své zájmy k hypnóze a v neposlední řadě byla pozvána do Bruselu k účasti na programu Unintentional discourse programme.
Režie / Účinkují: Gaja Karolczak a Martyna Lorenc
Koncept: Gaja Karolczak, Martyna Lorenc a Marysia Zimpel
Web projektu: phantomsbeyondthebrain.blogspot.be
PERFORMING V4 – bienále
Bienální přehlídka vybraných rezidentů programu VARP- PA Mezinárodního visegrádského fondu se bude konat v Praze ve dnech 26.-28. února 2015.
Přehlídka VARP-PA rezidentů z oblasti múzických umění vznikla z iniciativy čtyř organizací: L1 Egyesület (Maďarsko), Nová síť o.s. (Česká republika), Art Stations Foundation (Polsko) a Truc sphérique, nezisková organizácia (Slovensko).
Smyslem této akce je vytvořit festival zaměřený na múzické umění, který se bude konat jednou za dva roky. Cílem festivalu je prezentovat vybrané umělce, jejichž práce byla podpořena v rámci Rezidenčního programu pro umělce ze zemí visegrádské čtyřky v oblasti múzických umění. (Visegrad Artistic Residency Program for Performing Arts)
Divadelní představení i doprovodný program bienále (debaty, výstavy a jiné události) vyberou odborníci z řad partnerských organizací. Obě části přehlídky mají vzdělávací charakter a jejich hlavním smyslem je snazší pochopení současných tendencí v oblasti múzických umění v zemích V4 a v regionu Střední a Východní Evropy veřejností i profesionály.
Web PERFORMING V4 – bienále: performingv4biennial.blogspot.hu