NA LOPATKY / Kazuyo Shionoiri (JPN) a Dror Liberman (ISR)
V rámci festivalu Prague Nonverbal
délka představení: 30 min
jazykově bezbariérové
Japonská performerka Kazuyo Shionoiri a izraelský tanečník Dror Liberman v brutálně fyzické inscenaci bojují o přežití nezávislého umění. Performeři se tlučou a koušou, rvou si vlasy, skládají jeden druhého na lopatky, vytlačují se z pomyslného ringu a využívají surreálný mix akrobatického pohybu a bojových triků.
V extrémní tanečně-wrestlingové řeži probouzejí performeři divákovu fascinaci i odpor. Neustále zároveň poukazují na směšnost, jež je součástí této konzumní zábavy. Neméně důležitá je i role publika, které se sledováním bojového spektáklu násilí zprostředkovaně účastní a podmiňuje ho. Dror Liberman a Kazuyo Shionoiri v novém představení poukazují na něco ještě důležitějšího, než je podívaná na televizní rvačku: odhalují celkovou radikalizaci diskurzu dnešní doby, jež se vymknula z kloubů.
„Dror Liberman a Kazuyo Shionoiri vytvořili temnou alegorii všednodenních bitev. Představení NA LOPATKY je metaforou k úzkému prostoru vymezenému naší existenci i boje o svobodu, která se neustále vzdaluje.“
Ruth Eshel, Haaretz
„V představení NA LOPATKY přetvářejí Dror Liberman a Kazuyo Shionoiri radikalizaci veřejného diskurzu do metafory wrestlingového ringu, kde spolu zápasí bez omezení a zákazů. Shionoiri postupně přechází z naprosté pasivity do frontálního útoku.“
Idit Suslik, City Mouse
Autorský tým: Kazuyo Shionoiri, Dror Liberman
Dramaturgie a umělecká spolupráce: Idit Herman, Clipa Theater
Kostýmy: Marina Moiseeva
Premiéra: 5. 12. 2016, Jerusalem Dance week
Podpora/poděkování: Machol Shalem Dance house (Jerusalem, Israel)
Dror Liberman je mladý izraelský choreograf a tanečník, člen souboru vizuálního divadla Clipa. V roce 2013 absolvoval haifskou Contemporary Dance School. Spolupracoval s řadou umělců a tanečních souborů, jako nezávislý choreograf uvádí i sólové práce. Kontinuálně se zabývá možnostmi „kulturního terorismu“ jako způsobu, jímž může umění fungovat v současnosti. Tvoří v pestré škále technik a uměleckých postupů. Protože se s každou novou inscenací snaží vytvořit nový způsob vyjádření, není snadné jeho práci přiřadit k jednomu stylu či žánru.
Kazuyo Shionoiri je mladá japonská taneční choreografka, performerka, pedagožka a aktivní členka kolektivu vizuálního divadla Clipa. V roce 2008 absolvovala obor tance a sportu na The Japan Women’s College for Physical Education (JWCPE). Od té doby spolupracovala s řadou různých umělců a tanečních souborů, vyučovala také na Tokijské univerzitě. Dlouhodobě se zabývá existenciálními otázkami v horizontu všednodennosti. Své poznatky se nebojí prezentovat s uměleckým nadhledem a humorem. Obdržela řadu ocenění a stipendií, mj. „Toyama artistic movement“ (2005) nebo „Japanese government Overseas Study Programme For Artist“ (2010). Získala také podporu umělecké nadace Pola (2012) pro „jedinečný, slibný a nový hlas v oblasti choreografie“.
V extrémní tanečně-wrestlingové řeži probouzejí performeři divákovu fascinaci i odpor. Neustále zároveň poukazují na směšnost, jež je součástí této konzumní zábavy. Neméně důležitá je i role publika, které se sledováním bojového spektáklu násilí zprostředkovaně účastní a podmiňuje ho. Dror Liberman a Kazuyo Shionoiri v novém představení poukazují na něco ještě důležitějšího, než je podívaná na televizní rvačku: odhalují celkovou radikalizaci diskurzu dnešní doby, jež se vymknula z kloubů.
„Dror Liberman a Kazuyo Shionoiri vytvořili temnou alegorii všednodenních bitev. Představení NA LOPATKY je metaforou k úzkému prostoru vymezenému naší existenci i boje o svobodu, která se neustále vzdaluje.“
Ruth Eshel, Haaretz
„V představení NA LOPATKY přetvářejí Dror Liberman a Kazuyo Shionoiri radikalizaci veřejného diskurzu do metafory wrestlingového ringu, kde spolu zápasí bez omezení a zákazů. Shionoiri postupně přechází z naprosté pasivity do frontálního útoku.“
Idit Suslik, City Mouse
Autorský tým: Kazuyo Shionoiri, Dror Liberman
Dramaturgie a umělecká spolupráce: Idit Herman, Clipa Theater
Kostýmy: Marina Moiseeva
Premiéra: 5. 12. 2016, Jerusalem Dance week
Podpora/poděkování: Machol Shalem Dance house (Jerusalem, Israel)
Dror Liberman je mladý izraelský choreograf a tanečník, člen souboru vizuálního divadla Clipa. V roce 2013 absolvoval haifskou Contemporary Dance School. Spolupracoval s řadou umělců a tanečních souborů, jako nezávislý choreograf uvádí i sólové práce. Kontinuálně se zabývá možnostmi „kulturního terorismu“ jako způsobu, jímž může umění fungovat v současnosti. Tvoří v pestré škále technik a uměleckých postupů. Protože se s každou novou inscenací snaží vytvořit nový způsob vyjádření, není snadné jeho práci přiřadit k jednomu stylu či žánru.
Kazuyo Shionoiri je mladá japonská taneční choreografka, performerka, pedagožka a aktivní členka kolektivu vizuálního divadla Clipa. V roce 2008 absolvovala obor tance a sportu na The Japan Women’s College for Physical Education (JWCPE). Od té doby spolupracovala s řadou různých umělců a tanečních souborů, vyučovala také na Tokijské univerzitě. Dlouhodobě se zabývá existenciálními otázkami v horizontu všednodennosti. Své poznatky se nebojí prezentovat s uměleckým nadhledem a humorem. Obdržela řadu ocenění a stipendií, mj. „Toyama artistic movement“ (2005) nebo „Japanese government Overseas Study Programme For Artist“ (2010). Získala také podporu umělecké nadace Pola (2012) pro „jedinečný, slibný a nový hlas v oblasti choreografie“.