KAJ ČE…/ CO KDYBY… / Maja Delak (SLO)

ČESKÁ PREMIÉRA! Uváděno ve spolupráci s Duncan Centre.
délka představení: 70 min
dramaturgie: Katja Čičigoj
foto: Nada Žgank
grafický design: Saša Kerkoš
hudba: Luka Prinčič
Idea a performance: Maja Delak (SLO)
koprodukce: Festival City of Women a Taneční divadlo v Ljubljani
kostýmy: Urška Recer
Manažer produkce: Saša Rakef, Nina Janež
produkce: Emanat
program: Jakob Leben, Luka Prinčič
scénografie: Irena Pivka
spolupráce: Bunker / Old Power Station
světelný design: Urška Vohar
text: Saša Rakef, Maja Delak (SLO)
Taneční zpověď o archetypech a předsudcích, které limitují naše životy. První zahraniční host v rámci přehlídky VÝCHODISKA, představující tanec a divadlo nezávislých tvůrců ze střední a východní Evropy.

„V magické harmonii se svým tělem a za doprovodu hudby Luky Prinčič, předvádí Maja Delak různé archetypy a předsudky, které limitují naše životy. Její pohyb a přirozeně krásné držení těla inspirují prostor, kterým pomalu prostupuje idea, že svět je ve skutečnosti pohybovou zvukovou kompozicí.“
RTV Slovenia, The News, Saška Aleksandra Gruden, 4. říjen 2013

Co kdyby…
Co kdybychom žili jinak? A co kdyby ne? Kaj če… / Co kdyby… je představení o přijímání toho, jak žijeme. Je to představení o tom, jak čas udává rytmus našemu životu; jak nestálost a hyperproduktivita určují pracovní tempo a jak nutnost tlakům vzdorovat často formuje naše pocitové vnímání. Kaj če…/ Co kdyby… je sólo tanečnice i sólo o tanečnici. Je tanečním sólem o tom, co je lidské tělo schopno zvládnout, a co (už) ne. Tanečním sólem o tom, jak naše tělo funguje i o tom, jak je zranitelné.

Kaj če…/ Co kdyby… je představení o nejistém, nestabilním a zranitelném postavení, do kterého se tanečnice dostává na jevišti; ukazuje, co se s jejím tělem děje nejen při práci, ale i v běžném životě. Je pokračováním zkoumání průsečíku témat těla, pohlaví a společnosti a zároveň kriticky řeší podmínky k tvorbě v současném tanci (a umění obecně), což představuje dlouhodobé téma Maji Delak.

A pak jsem si uvědomila,
že bych měla pracovat víc.
A pak jsem si uvědomila,
že nemám budoucnost.
A pak jsem si uvědomila,
že by bylo jednodušší, kdybych byla kluk.
A pak jsem si uvědomila,
že mne práce netěší.
A pak jsem si uvědomila,
že se stydím.
A pak jsem si uvědomila,
že mé tělo prostě a jednoduše dosáhlo svých maximálních limitů.
A pak jsem si uvědomila,
že bych měla dojít k nějakým závěrům,
a to i kdybych nedělala umění.


Představení v angličtině s českými titulky

Maja Delak je slovinská choreografka a tanečnice. Studovala současný tanec v CNDC L' Esquisse v Angers ve Francii a účastnila se řady tanečních seminářů vedených mezinárodně uznávanými pedagogy. Od roku 1993 do roku 2002 byla členkou mezinárodní taneční skupiny En-Knap a také vedoucí realizace středoškolského programu současného tance pro předškolní vzdělávání a gymnázia v Lublani. V roce 2006 Maja Delak založila institut EMANAT, který usiluje o etablování současného tance – a to jak samotnými představeními, tak prostřednictvím vzdělávacího programu (AGON).
V roce 2010 získala ocenění Prešerenova fondu, nejvyšší uznání za úspěchy v oblasti umění ve Slovinské republice. Její představení Hanba bylo v roce 2013 oceněno jako nejlepší performance slovinské taneční platformy Moving-Cake. Ve stejném roce získala Maja Delak spolu s Lukou Prinčič Liberal Acadamy Golden Bird Award za umělecké úspěchy na poli performing arts.
Partneři:
Festival tanečního a nonverbálního divadla Svetvincenti a Mediterranean Dance Center

Finanční podpora:
Ministerstvo kultury Slovinské republiky a město Lublaň.

Foto: Nada Žgank Foto: Nada Žgank