Novinky
TISKOVÁ ZPRÁVA / ČLENOVÉ LEGENDÁRNÍHO AMERICKÉHO SOUBORU GOAT ISLAND SE VRACÍ DO PRAHY S VIZIONÁŘSKÝM PŘEDSTAVENÍM O MEZIDRUHOVÉ KOMUNIKACI09.01. 2018
Strašákův tanec z filmu Čaroděj ze země Oz, píseň ‘Scarecrow’ kultovní kapely Pink Floyd, ale také originální poezie, humor i choreografie šnečích pohybů. Zdánlivě nesouvisející prvky spolu tvoří mezigenerační inscenaci, která divákům otevírá možnost komunikace s jednotlivými biologickými druhy. „Má umělecká spolupráce s rostlinami předefinovala můj vztah k materiálu, se kterým pracuju, tj. k mému vlastnímu tělu, ale i tělu ostatních druhů,“ říká k tomu finská performerka Essi Kausalainen, která společně s americkými tvůrci bourá divadelní konvence. Pražští diváci tak získají příležitost nahlédnout do budoucnosti, kdy lidstvo už ostatní druhy přestává chápat a využívat jen jako věci, ale naopak jim naslouchá.
Chicagský Every house has a door svým zaměřením na „post-humanistická“ témata navazuje na dlouhodobou práci Lin Hixsonové a Matthewa Goulishe (bývalých členů Goat Island). Ti se v České republice již prezentovali mj. na festivalu 4+4 dny v pohybu (s představením It’s an Earthquake in My Heart) a nyní se po více než deseti letech konečně vrací do Prahy. Právě slaměného strašáka (scarecrow), tuto napodobeninu člověka, považují tvůrci mj. za určitou skromnou formu mezidruhové komunikace.
Na představení se podílejí členové dětského divadelního studia Alfred Junior.
Ve čtvrtek 25. 1. se po představení uskuteční moderovaná diskuse s tvůrci Scarecrow.
Režie: Lin Hixson
Koncept vytvořili a hrají: Matthew Goulish a Essi Kausalainen
Vedoucí techniky a manažerka: Christine Shallenberg
Projektová manažerka a komunikace: Sarah Skaggs
Manažerka sociálních médií: Erica Moran
Píseň ‘Scarecrow’ hraje: Madeleine Aguilar
Listy vystřihl: Max Guy
Soubor Every house has a door založili v roce 2008 režisérka Lin Hixson a dramaturg Matthew Goulish s úmyslem vytvořit různorodé, mezigenerační týmy specialistů pro specifické projekty, jejichž členy by byli jak začínající tak již zavedení umělci. Every house vytváří performance a projekty blízké performancím v mnoha typech médií, ve kterých se soustředí na historicky či kriticky opomíjených tématech. Chicagské uskupení svá představení prezentuje před publikem domácím, po celých Spojených Státech i v zahraničí. Před založením Every house Lin Hixson vedla uskupení Goat Island (v letech 1987 – 2009). V Praze vystupovali nejen na festivalu 4+4 dny v pohybu (It’s an Earthquake in My Heart, 2001), ale také v divadle Alfred ve dvoře (The Lastmaker, 2007). Hixson obdržela čestný doktorát na Dartington College of Arts (University of Plymouth) a společně s Matthewem Goulishem získala United States Artists Ziporyn Fellowship, Foundation for Contemporary Arts Fellowship a rezidenci od Nadace Roberta Rauschenberga.
Essi Kausalainen (Helsinki) zakládá své umělecké postupy na smyslových schopnostech těla a jeho materialitě z filozofického a etického hlediska. K tělu přistupuje jako k nekončícímu procesu, který je vytvářen a formován komplexními vztahy s jinými bytostmi, situacemi a prostředími. Pomocí představivosti a hry se snaží uniknout hierarchickým a lineárním způsobům myšlení a fungování.