Novinky
TISKOVÁ ZPRÁVA / OPERA V LABYRINTU SLOV20.06. 2016
Tvůrci, kteří každý ve svém oboru vědomě navazují na avantgardní tradice, vytvořili nový scénický tvar, který posouvá operu až na samotnou hranici tohoto žánru. Mluvená opera, ve které se téměř nezpívá, složená z výčtů a seznamů rezignuje na operní dialogy a dějovou linii. Divák-posluchač se tak ocitá ve členité krajině na pomezí současné opery a experimentálního divadla. Představení je zároveň poctou Umbertu Ecovi, jehož stejnojmenná kniha byla pro vznik představení inspirací.
Martin Smolka, jeden z nevýznamnějších současných českých skladatelů, spoluzakladatel známého souboru Agon či nositel ceny Alfréda Radoka za operu Nagano (2004), vyšel při tvorbě Bludiště seznamů z dřívější spolupráce s Jiřím Adámkem na opeře Sezname, otevři se! (2014). Toto operní dílo s velkým orchestrem a sborem bylo uvedeno pouze dvakrát, v premiéře a repríze na festivalu Dny nové opery Ostrava. Tvůrci za něj také získali Cenu divadelních novin.
Původní idea vytvořit komorní verzi opery adaptovanou pro malou scénu vyústila v novou překomponovanou verzi a novou premiéru. Herci-mluvci z kolektivu Boca Loca Lab spolu s Kvartetem Pavla Bořkovce, harfenistkou Hedvikou Mousa Bacha, klavíristkou Janou Holmanovou a kontratenoristou Janem Mikuškem vytvořili pod vedením Martina Smolky a Jiřího Adámka novou „neoperu“ z výčtů, rejstříků a katalogů v minimalistické scénografii, která počítá s těsnou blízkostí diváků a účinkujících. Její autorkou je jedna z nejtalentovanějších scénografek mladší generace Ivana Kanhäuserová. V divadle Alfred ve dvoře se po inscenaci Útěky Dominiky Andraškové jedná o druhé nové představení během jarní části sezóny, jemuž vtiskla svůj umělecký rukopis.
Poetikou „labyrintů slov“ se Jiří Adámek a kolektiv Boca Loca Lab zabývají ve svých projektech už dlouhodobě. V českém prostředí tím navazují na tradici tzv. hudebního divadla, v němž neslouží řeč jako komunikační prostředek, ale spíše jako hudební forma, je tancem slov a jejich fragmentů či mozaikou atomárních významů v textuře divadelního představení. Adámkova režijní práce tak nemá daleko k hudební kompozici a propojení s výraznou postavou současné české hudby je proto nabíledni.
Inscenaci podpořili: Hlavní město Praha, Státní fond kultury ČR, MKČR a Městská část Praha 7.
Premiéra: 27. 6. / 20.00, Alfred ve dvoře
Repríza: 28. 6., 29. 6. / 20.00, Alfred ve dvoře