Novinky
PRONÁJEM / (NÁ)SLEDUJ MĚ01.10. 2014
Vstupenky na představení lze koupit na webu Národního divadla a na místě před představením.
On, plukovník Józef Schiller, kdysi nezvykle činný funkcionář krakovské tajné policie SB (Sluzba Bezpieczeństwa Ministerstwa Spraw Wewnetrznych – Bezpečnostní služba Ministerstva vnitra), který rozpracoval případy z okruhu katolické inteligence v oblasti Malopolska. Ona, Ada Grudziski, francouzská židovka polského původu, dcera polského disidenta Mieczyslawa Grudziského, který po vyhlášení výjimečného stavu v roce 1981 utekl do Francie. Dvě skutečné postavy, které se v reálném životě nikdy nepotkaly a pravděpodobně o sobě ani nevěděly, se setkávají ve fiktivním světě divadelní inscenace, přičemž Ada – herečka hraje sebe samu.
On žije ve vzpomínkách, které nemají s jeho současným životem nic společného. Ona je moderní děvče, které nezná vlastní minulost a tak neví, co čekat od budoucnosti. On a ona vytváří společný prostor pro příběhy, prostor, ve kterém se dva velmi odlišné světy stávají jedním. Jejích setkání je něco mezi výslechem, nerovným zápasem mezi katem a obětí a romantickou hrou čerstvě zamilovaných. Podobně, jako je to vidět v archivech tajné polici (SB), kde je skutečnost smíchaná s výmysly, také v inscenaci se mísí fikce s realitou a ve skutečnosti zakotvené příběhy místy ustupují fantazii nebo představám hrdinů na scéně. Takto se mezi fikcí a skutečností pohybují i vzpomínky a repliky Ady Grudziské – herečky, která v postavě Ady hraje sebe samu, osciluje mezi vlastními vzpomínkami a fikcí a svoji hrou znejasňuje hranici mezi skutečným a uměle stvořeným, mezi re-prezentací a tvorbou minulosti v přítomnosti.
Plukovník Józef Schiller udělal ve strukturách malopolské SB oslnivou kariéru. Vynikal v metodách psychického týrání a v řadě svých poradenských a tajných spolupracovníků pěstoval kult vlastní osobnosti. Krok za krokem vstupoval do jejich životů, stával se jejich součástí, byl víc, než tím, kdo dává práci, byl spíše přítelem. Ačkoli býval velmi aktivní, v novém Polsku už jeho společenské postavení nikdy nebylo stejné jako v minulosti. Jak může tento stárnoucí muž, ztrácející síly , žít tak, aby se cítil důležitý anebo potřebný? Může se prostřednictvím převyprávění starých zážitků dopátrat jejich hodnotových kořenů a pochopit, co se okolo něj změnilo a proč nedokáže v novém společenském systému fungovat tak jako kdysi? Anebo se útěkem do vzpomínek snaží vyrovnat se zradou společnosti a i se zradou těla – s handicapem, následkem kterého je odkázán na vozík?
Potřebuje se dokola prohrabávat svou minulostí. Nahlas a v ničí přítomnosti, protože smysl příběhu tkví v tom, že je vyprávěný. Ona se stává součástí jeho příběhů – někdy jako jedna z postav, kterou kdysi potkal, někdy jako posluchačka. Radek Rychcik a Tomasz Kireńczuk se ve své inscenaci snaží pochopit, v čem spočíval fenomén Józefa Schillera, proč byl tak dokonalým manipulátorem. (Ná)sleduj mě je hra svádění, které se účastní herci, postavy, diváci a ve které se příběhy a role mění, aby nastolili otázky o přesahu minulosti do současnosti, o existenci tělesného a duchovního, ideji a matérie, o příbězích, o ideologiích, mýtech, pamětech a o všem minulém, co nám umožňuje pochopit budoucí.
Délka představení 60 minut
V představení jsou použity české titulky
Režie: Radosław Rychcik
Autor: Tomasz Kireńczuk
Scéna a kostýmy: Anna Maria Karczmarska
Hudba: Michał Lis, Piotr Lis