Novinky
ALFRED VE DVOŘE, PONEC A ALTA15.01. 2013
Program těchto scén se však neomezuje pouze na nabídky večerních představení (která jsou z velké části jazykově bezbariérová) ale tvůrčí týmy se snaží oslovovat prostřednictvím svých aktivit co nejširší divácké spektrum. Ti nejmenší mají například možnost přihlásit se do tzv. Dětského studia a nahlédnout tak spolu s profesionálními umělci do zákulisí jejich tvorby. Site-specific tvorba (tj. projekty realizované jinde než na divadelním sále) je pak představována v rámci nejrůznějších pouličních akcí, či sousedských festivalů, do kterých se Ponec, ALTA i Alfred vždy s nadšením zapojují (Zažít město jinak / Auto-Mat). Oživování nejen samotných objektů, ve kterých jednotlivé scény fungují (Ponec – původně továrna, později kino, ALTA – původně skladové haly, Alfred – dvůr činžovního bloku domů), ale také bezprostředního okolí, tvoří nadále důležitou součást kulturně-komunitních aktivit provozujících sdružení (Tanec Praha o. s., Motus o. s., Altart o. s.).
Protřelí diváci již také vědí, že Ponec, ALTA i Alfred jsou klíčovými scénami na mapě festivalu Malá inventura (únorová přehlídka toho nejlepšího, co vzniklo na poli nového divadla v uplynulém roce) nebo Česká taneční platforma (dubnový festival prezentující nejlepší taneční počiny uplynulého roku).
Co možná ještě nevědí, je, že i v novém roce nadále pokračuje užší spolupráce těchto scén v rámci akce pojmenované 1+1=3. Jedná se o jedinečný slevový program, který motivuje diváky navštívit představení všech tří divadel. (Při zakoupení vstupenky na představení konané například v Ponci, dostane divák kupón, který ho opravňuje k získání 1 volné vstupenky na představení v ALTĚ i Alfredu a vice versa.)
Zajímavosti z programu, tedy to co by si diváci neměli nechat v nadcházejících týdnech ujít, představují jednotlivé PR manažerky těchto scén:
Eva Malá
Motus, produkce divadla Alfred ve dvoře
„Program v Alfredu se rozjíždí naplno začátkem února, kdy chystáme v divadle neobyvyklou komunitní událost. Rozhodli jsme se na sobotu 2. února zorganizovat akci Zavař – festival polívek, v rámci kterého se živé umění stane prostorem pro živé vaření. V nezvyklém kuchařském klání mezi sebou budou soutěžit recepty herců, tanečníků, muzikantů, producentů a pracovních týmů divadel a kin. Hodnotit pak může každý návštěvník, který si z domova přinese vlastní misku a lžíci.
Událostí měsíce pak bude premiéra japonské tvůrkyně Sumako Koseki s choreografií Gold and Power (19. února) stavící zejména na taneční technice butó. Sumako není v České republice poprvé a my jsme zvědaví i na to, jaký ohlas bude mít její workshop, který premiéře předchází.“
Michaela Kernová
Ponec – divadlo pro tanec
„Z aktuálního repertoáru bych doporučila zejména první reprízy tanečních inscenací premiérovaných koncem loňského roku. Jedná se o choreografii Jezdci z dílny nově ustavené skupiny Lenka Vagnerová & Company (21. 1., 22. 1., 4. 2., 5. 2.), která čerpá inspiraci ze vztahu člověka k okolí, zvířatům i sobě samému. Překvapivý byl pro mne zejména herecký a taneční výkon performerek Terezy Voříškové a Markéty Frösslové (vzájemně se alternují). I přes to, že ani jedna z nich není profesionální tanečnice, na pódiu působí v pohybových sekvencích velmi sebejistě.
Dále je tu dílo Orbis pictus skupiny NANOHACH v choreografii i interpretaci Lenky Bartůňkové a Michala Záhory (31. 1.), které vás vtáhne prostřednictvím působivých obrazů do příběhu lidských dějin, které jsou přítomné v našem kolektivního nevědomí. Zážitkem je světelný design Jana Komárka podtrhující až magickým způsobem jednotlivé taneční výjevy, a díky kterému se propadáte stále hlouběji do rytmu inscenace.“
Karolina Hejnová
Studio ALTA – Náhradní divadlo
„Na únorový splín jednoznačně doporučuji inscenaci Much More Than Nothing (1., 2., 3. a 4. únor), která přivádí na jeviště 7 umělců, kteří patří ke špičce české a slovenské taneční scény, mimo jiné Luciu Kašiarovou, „Tanečnici roku 2012“ či Terezu Ondrovou, která získala tentýž titul v roce 2010. Zdravě šílené a spontánní představení si pohrává s myšlenkou manipulace a bere si na mušku symboly popkultury stejně jako symboly státnosti – to vše ve formě svižného tanečního sitcomu v úborech á la Cvičme v rytme! Projekt byl v říjnu roku 2012 vybrán sítí Aerowaves ze 428 přihlášených děl mezi prestižních 20 „Priority Companies 2013“, což ho řadí mezi hlavní události evropské taneční sezony, které by žádný zvídavý divák bažící po originalitě, nápadu či zábavě neměl minout. V sobotu a neděli (2.–3. 2.) ozvláštní prostory Studia ALTA také odpolední tržiště, kde budou k dostání originální česká móda a designové výrobky. Tak neváhejte a přijďte první únorový víkend do Holešovic!“
Vstupenky můžete koupit či rezervovat na www.alfredvedvore.cz, na www.altart.cz a na www.divadloponec.cz
Více informací k programovým tipům:
Alfred ve dvoře
Zavař!
2. 2. | 16.00
Na jeden den se místo prostoru pro živé umění stane prostorem pro živé vaření: v nezvyklém kuchařském klání mezi sebou budou soutěžit recepty herců, tanečníků, muzikantů, producentů a pracovních týmů divadel a kin. Motivace je přitom veliká: vítěz vyhrává luxusní večeři. Dá se tedy předpokládat, že si všichni porotci jídlo náležitě užijí. Hodnotit může každý návštěvník, který si z domova přinese vlastní misku a lžíci. Mezi hodnocením bude k vidění i kuchařská show. Je možné, že hosty čeká klasika jako například gulášová, dýňová, čočková, drštková či bramboračka, raději by ale měli počítat i se specialitami zúčastněných kuchařů.
Sumako Koseki (JAP): Gold and Powder
19. 2. | 20.00
Tanečnice je rozdělena mezi zlato a prach. Zlato je zde obrazem silné touhy, která se mísí s cynickým zpodobením aristokracie, moci a bohatství. Tanečnice ale mytickou postavu předstírá. Vidíme její touhu po kráse mytické postavy, symbolizovanou zlatou matérií. Tanec zlaté ženy naruší jemňoučký prach snášející se jako sníh, jako okvětní lístky. Její tělo se pomalu rozpadá. Zlatý a skvostný vesmír se kousek po kousku ztrácí v mlze a mění se v tisíce zrnek prachu. Ztrácí něco důležitého? Nebo je snad obdařena jiným světlem? Sumako dál tančí v tomto světě z prachu a ztvárňuje tak nejvlastnější povahu tance butó. Představení je volně inspirováno tvorbou japonského budhistického básníka Kenji Miyazawy. Jeho premiérovému uvedení v České republice bude předcházet čtyřdenní intenzivní workshop pod vedením Sumako Koseki pořádaný 14.–17. února v Slavoji Holešovice.
Ponec – divadlo pro tanec
NANOHACH | Lenka Bartůňková & Michal Záhora: Orbis pictus
31. 1. | 20.00
„Chvíle, která je mým životem a obrazem mého světa.“ Demonstrací binarity duet pokouší zdánlivou přirozenost lidství. Introspektivní taneční pouť čerpá z Červené knihy C. G. Junga. „Mluvím v obrazech ne proto, abych se blýskal slovy, ale z neschopnosti nalézt slova.“
Lenka Vagnerová & Company: Jezdci
21. 1., 22. 1., 4. 2., 5. 2. | 20.00
Jsme zde; mezi vámi. Jsme rychlí, respektujeme vítr. Jsme silní i zranitelní. Rádi vás pozorujeme, vy nás často nevnímáte. Vaše osudy neměníme, vy naše mnohdy ano. Sdílíme stejný svět, ale díváme se na něj z jiné perspektivy. Znamená to, že dokážeme také sdílet stejné hodnoty? Taneční inscenace zabývající se problematikou vztahu člověka k okolí, zvířatům, i sobě samému. Jezdci jsou inspirováni tématem ptáků a jejich úlohou v lidské kultuře a tradici. Ptáci jsou výjimečnými tichými pozorovateli příběhů v dějinách lidstva, vždy byli součástí naší mytologie, víry i duchovního bohatství.
Studio ALTA – Náhradní divadlo
ME-SA | Peter Šavel, Stano Dobák: Much More Than Nothing
1., 2., 3., 4. 2. | 19:30
Zdravě šílené a spontánní představení Much More Than Nothing si pohrává s myšlenkou manipulace. Jakkoli zanícení a angažovaní, tanečníci „jenom” plní nesplnitelné – a to na 150 procent! Plnění absurdních úloh je pasivizuje v jejich osobních volbách, stejně tak jako jsou zcela vyčerpaní po každém zadání. Na pozadí toho se objevuje věčné škádlení mezi Slováky a Čechy. Lechtivá hra s identitou a nacionalismem. Vtipná, drzá a trpce sebekritická. A to v podání generace umělců, kteří se narodili v Československu, vyrostli v Čechách a na Slovensku a dnes žijí a pracují všude možně po Evropě.