TRILOGIE POHYBU: FRACTURED, LA FOLIA, TANEC MAGNETICKÉ BALERÍNKY / Andrea Miltnerová (UK/CZ)

délka představení: 60 min
tělo v nejvyšším rozlišení, fascinující baroko, pohybová retroexprese
jazykově bezbariérové
hudba LA FOLIA: Arcangleo Corelli
choreografie a notace LA FOLIA: Raul Auger Feuillet
námět, choreografie, interpretace, rekonstrukce: Andrea Miltnerová
zvukový a světelný design: Jan Komárek

Britská tanečnice předvede ne jedno, ale tři doslova strhující představení. Započne s Fractured, extrémně fyzicky náročným představením, poté podruhé v prostorách Alfreda ve dvoře představí tří minutovou přesnou rekonstrukci barokního tance La Folia a večer zakončí těkajícím Tancem magnetické balerínky.

Tanec magnetické balerínky, koprodukční projekt Andrey Miltnerové a Motus o.s., byl vybrán na prestižní seznam tzv. Priority Companies 2013 nejvýznamnějšího evropského networku Aerowaves.

FRACTURED
Tělo ve vysokém rozlišení

Dlouhodobý etnochoreografický výzkum Andrey Miltnerové nabývá představením Fractured podoby odvážného experimentu: zkušené choreografce se zde podařilo nasimulovat evoluci v reálném čase. V divadelní laboratoři, stísněném prostoru jediného světelného čtverce, rozehrává kafkovsky děsivou metamorfózu do různých forem života, za zvuků roztříštěného Bachova concerta.

Animálnosti pavouka, kobylky nebo žáby se v průběhu představení začíná zmocňovat substance lidskosti – tanečnice nakonec odkrývá svou tvář. Smutně neúprosné předurčení veškeré biologické hmoty - růst a replikace, tepání, dýchání, pohyb – je jediným srozumitelným komunikačním prostředkem s mimolidským světem. Vidíme před sebou člověka, zvíře, surreálního tvora, mimozemskou bytost, výplod naší imaginace, projekci sama sebe? – instinktivnost pohybů tanečnice boří hranice všech identit.

Technicky precizní choreografie staví na expresivnosti detailu, na síle obrazu, ve kterém čas plyne zpomaleným tempem. Precizně načasované mikropohyby odhalují temný svět svalů a šlach pod kůží, atakují hranice tělesných možností, provokují krásou fyzična. S minimem výtvarných prostředků, maximem výrazových prostředků dráždí divákovu imaginaci.

Fractured bylo úspěšně uvedeno na European Festival of Contemporary Dance v Bytomu a v Krakově, na Euroscene v Lipsku a pozvánku obdrželo i na festival Unidram v Potsdamu a do Korzo Theatre v Den Haagu.

Představení vzniklo v rámci projektu KoresponDance Europe (SE.S.TA), s podporou Hlavního města Prahy, MKČR, divadla Alfred ve dvoře a NADACE ŽIVOT UMĚLCE.
Je součást projektu Nová Síť 2012 a TANEC PRAHA 2012 a 2013 v regionech.


LA FOLIA

Barokní sólo pro jednu tanečnici, rekonstruováno dle původního zápisu na hudbu La Folia, hudební formu, jež byla inspirací pro mnohé skladatele od baroka až po současnost, počínaje árií v Bachově „selské“ kantátě až k populárnímu Vangelisově soundtracku k filmovému hitu Dobytí ráje.

TANEC MAGNETICKÉ BALERÍNKY

Pohyb v kontextu obrazu a zvuku - obraz a zvuk v pohybu. Magnetická balerínka těká uprostřed minimálního, avšak mnohodimenziálního prostoru, který umožňuje rozšířené vnímání a prožívání tance. Intenzivní pohybové sekvence ve spojení se zvukovou koláží a
úzce napojeným, pohyblivým světelným designem, předkládají nenásilné, místy iritující, jindy zranitelné osobní svědectví o urputné obsesi pohybem.

Andrea Miltnerová
Britská tanečnice a choreografka českého původu, která žije trvale v Praze, se už řadu let koncentruje na barokní tanec a jeho kreativní fúzi s dalšími tanečními technikami, především současným tancem. Narodila se v Londýně, kde vystudovala klasický i moderní tanec. Do Prahy přišla za souborem baletu Národního divadla. Tančila i v několika muzikálových produkcích. Spolupracuje jako performerka s řadou domácích a zahraničních tvůrců.Hluboký zájem o barokní estetiku ji přivedl ke spolupráci na rekonstrukci barokních oper a k vlastním projektům, např. Barokní tělo odhaleno, Pentimento a Vertikální horizontála. Spolupracuje se souborem staré hudby Collegium Marianum a Collegium 1704. Její současný taneční, sólový projekt Fractured, byl velice úspěšně uveden v Polsku a na euro-scene Leipzig a je pozván do divadla Korzo v Den Haag v Holandsku. Tanec magnetické balerínky uvidí návštěvníci festivalu Spring Forward (Zürich Tanzt) v Curychu, byl pozván i do Aarhusu v Dánsku, do divadla The Place v Londýně a na Paradiso v rámci festivalu Julidans v Amsterdamu.

Jan Komárek
Studoval UMPRUM, obor grafika, poté vystřídal různá zaměstnání a v roce 1983 emigroval do Francie, kde založil Mimo theatre a působil jako klaun a loutkář. Po dvou letech odešel do
Kanadského Toronta, založil autorské, pohybové divadlo s živou hudbou, Sound Image Theatre. Několikrát získal prestižní cenu Dora Mavor Moore za nejlepší inscenaci, design, scénickou hudbu a režii. V roce 2001 se Komárek přestěhoval zpět do Prahy, kde tvoří pohybové a taneční, autorské projekty, jako například: Tanec papírových tanečnic, Kampa sonáta (Pražské quadrienále 2011), anebo Utroby krávy (Košické Divadlo na peroně ). Krom toho pracuje jako světelný designer převážně na poli alternativní scény a uspořádal i několik výstav svých fotografií. V roce 2009 získal cenu Divadelní osobnost roku, udělovanou Festivalem Next wave a v roce 2010 cenu za světelný design, udělenou v rámci festivalu Česká taneční platforma.