PISUM SATIVUM / Karine Ponties (BE/F)

představení belgické choreografky, performerů studujicích na DIFA-JAMU a výtvarných umělců / Česká taneční platforma 2013
délka představení: 50 min
fyzické divadlo
jazykově bezbariérové
děkujeme: Zdenka Brungot Svíteková
hudební kompozice: David Monceau
koncepce a choreografie: Karine Ponties
light designer a umělecký konsultant: Guillaume Fromentin
pedagogické vedení: Pierre Nadaud
produkce: France Morin, Monika Bársonyová
spolupracující umělci: Marie Gourdain, Eva Marková, Markéta Stará, Zuzana Režná
účinkují: Filip Teller, Kristýna Trojanová, Florent Golfier, Lukáš Karásek, Ema Křižová, Marta Kuczynska, Pavol Seriš, Markéta Šebestová

Všichni se drží v brlohu... Ten, kdo z něj vyjde, přinese do jejich hlav nejistotu a zmatky. Hra oslavuje absurdní metamorfózy a chybné pokusy. “Pisum Sativum”, jeskynní zpěv z doby chlupů.

Ateliér fyzického divadla při Divadelní fakultě Janáčkově akademii múzických umění v Brně pozval v roce 2012 velmi uznávanou a oceňovanou francouzskou tanečnici, performerku a choreografku Karine Ponties, aby se studenty třetího ročníku připravila nové představení. K projektu se připojili také spřátelení umělci, performeři, grafici, scénografové a light designéři z akademického i neakademického světa.

V tomto díle Karine Ponties opět hledá skryté a nepopiratelné tělesné představivosti, zároveň lidské i zvířecí. Během zkoušek se vynořilo společné téma - posedlost: přítomnost skrytého, zamlčeného, čarovného spojení mezi naším archaickým chováním, formami, touhami a současným světem.
Ponties vede své dílo jako by psala román – postupně se nechává ovládnout zvláštnostmi interpretů i postav a inspiruje se kresbami a pohledem kreslířů jako všemi možnými vzpomínkami a světy.

Karine Ponties se narodila ve francouzském Castres v roce 1967. Její cesta k tanci začala při studiu
v Juan Tena a Ramon Soler Dance Schools v Barceloně, a vyvrcholila imatrikulací na Maurice Bejart’s Mudra School v Brusselu v roce 1986.Vystupovala jako performerka s několika skupinami, zejména s Frédéricem Flamanderem, Michèlem Noiretem, Nicole Mossoux/Patrickem Bontém a Pierrem Droulersem a v roce 1995 založila Dame de Pic/Cie Karine Ponties. V roce 1996 byla Ponties oceněna jako laureát 4. ročníku Les Pépinières Européennes pro mladé umělce.
Ve své téměř patnáctileté práci na choreografiích pro svou skupinu vytvořila přes 20 děl, včetně zakázky pro Helsinské taneční divadlo, Muziek Lod v Ghentu, nadaci D.C.M. v Bukurešti, Montreal Danse, La Petite Fabrique v Paříži, Transdance Europe 03-06) a nedávno byla jako jedna ze sedmi choreografů ze zemí Evropské unie vybrána k účasti na evropsko-ruském projektu soudobého tance, INTRADANCE (2010).

Spolupráce:
Cenami ověnčené spolupráce Pointes s vizuálním umělcem Thierry Van Hasselt - Brutalis: 2002 société des auteurs et compositeurs dramatique [SACD] – cena za choreografii; a Holeulone: oceněná za rok 2007 jako nejlepší taneční produkce francouzské komunity v Belgii – zdůrazňují závazek skupiny zkoumat cesty mezižánrového hledání. Významné jsou rovněž další spolupráce se skladatelem Jan Kuijken a Het muziek Lod (Les Taroupes 2000, Capture d’un caillot 2001, Brutalis2002); skladatelem Dominique Pauwels a Het muziek Lod (Chant d’mour d’une grande singe 2005, Minon sabir 2004, Desirabilis 2004, Holeulone 2006, Boreas 2007), vizuálním umělcem Lawrence Malstaf (Boreas 2007) a vizuálním umělcem a ilustrátorem Stefano Ricci (Des Taureaux dans la tête 2007, Fidèle à l’éclair/ Havran 2008, a Humus Vertebra 2009).

Premiéra
7. - 12. 2012 / 19:30 / Studio Marta, Brno
14. 10. 2012 / 20:00 / Alfred ve dvoře, Prague

Představení se koná v rámci festivalu Česká taneční platforma / 11. – 14. 4. 2013
19. Festival českého současného tance a pohybového divadla pořádá Tanec Praha o. s.
Předprodej vstupenek probíhá na pokladně divadla Ponec a 1 hodinu před začátkem představení i na pokladně divadla Alfred ve dvoře.
Rezervace na ponec@tanecpraha.eu.

www.ceskatanecniplatforma.cz
Představení je uskutečněno díky projektu „Inovace dramatických a muzických studijních programů JAMU na poli uměleckým výstupů“. Projekt je spolufinancován Evropských sociálním fondem a ze státního rozpočtu České republiky.

Projekt je realizován díky spolupráci Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, společnosti Dame de pic, Divadla Studio Marta v Brně, Francouzského institutu v Praze, Wallonie-Bruxelles International a o.s. Motus, produkce divadla Alfred ve dvoře.